Не мога да пропусна няколко кратки бележки за модата и прическите през онова време. В началото на 50-те години мода всъщност нямаше - тогава хората просто си изнасяха старите дрехи от преди войната. Ходеха с много дълги палта и шлифери - стигащи почти на педя до земята. Ето, вижте на тази снимка (1954) палтата на някои от пешеходците. Такова палто пази топло през зимата и с него можеш да се завиеш като с одеяло. На мога да разбера ползата от късите палтенца, появили се в края на 20 век - през зимата веднага те свива кръста. Нашия народ не случайно е използвал пояса дълги векове. Късите палтенца и якенца през зимата работа не вършат.
Мъжете ходеха тогава с обикновени сака и панталони. Сравнително широки, за да са удобни. Жените се обличаха консервативно - рокля, пола, блуза. По-интересните дрехи бяха от преди войната. Ето тука две снимки за илюстрация.
 1953 г. Баща ми и майка ми на разходка с една приятелка
1953 г. Баща ми и майка ми на разходка с една приятелка
 1954 г. Тъста ми и тъщата ми (още годеници) отиват на ресторант Ариана
1954 г. Тъста ми и тъщата ми (още годеници) отиват на ресторант Ариана
След като свърши корейската война в 1953 г. имаше кампания да се изпращат дрехи на братска Корея. Много бях впечатлен, колко много дрехи и обувки бяха събрани, при това съвсем доброволно. Това не бяха нови дрехи, разбира се. Майка ми напълни две кошници с плетени жилетки (от баба ми), ризи, панталони, рокли - всичките поизносени, но изпрани, изгладени, прилежно сгънати. Те бяха изпратени и раздадени безплатно. Бедна България намери дрехи в този момент дори за Корея.
Нови по-стилни дрехи се появиха кък края на 50-те години. Конфекцията беше предимно ризи, пижами, блузи. Конфекция на горни дрехи почти нямаше. Появиха се обаче много шивашки кооперации. Хората си купуваха плат и го носеха на шивач. За костюм се купуваше шевиот, габардин, за палто - шаяк. Популярни бяха басмата и поплинът. Имаше още тафта, марокен, жарсе, ламе. Майка ми много харесваше "шлиферния плат" - имаше такъв плат, и ми шиеше почти всичко от него.
Имаше много магазини за платове и там изборът беше приличен. Пълно беше както с евтини, така и с доста скъпички вносни платове - памучни, вълнени, изкуствени в разнообразни десени. Модел и кройка чивек си избираше от разни списания - по ателиетата стояха купчини Прамо и Бурда, сядаш и си избираш. Друг вариант беше да обясниш на шивача какво горе-долу искаш и той вече си знаеше работата.
Като си шиеш дреха, процедурата беше следната: първо питаш в магазина колко плат ще ти трябва, примерно, за сако. Продавачката те оглежда и казва "метър и половина". Носиш плата в ателието и там шивача ти взима мярка. След седмица ходиш на първа проба, след още седмица - на втора проба. Ден-два след втората проба сакото е готово, обличаш го и се въртиш пред огледалото колкото си искаш. Така ставаха тези работи. В ателиетата ходеха всички и цените бяха народни. На същия принцип работят и днешните бутици, но скубят здраво, защото са само за богати хора.
Наред с ателиетата работеха и частници, шиеха в къщи. Цените бяха същите.
Един вълнен панталон през 70-те години ми излизаше към 40-50 лева (плат и шев). От шлиферен плат - 30 лв. Хубаво сако от качествен плат беше около 70 лева. Най-скъпата ми дреха от това време беше един красив светло-бежав лоден за 120 лева. С около 250 лева месечен доход успявах да се обличам сравнително прилично. В началото на 80-те години си уших зимен панталон от един много приятен и здрав италиански вълнен плат. После този панталон го нарекох "стоманения" - отказваше да се мачка и къса. След десет години го изоставих в отлично състояние не за друго, а защото вече ми беше тесен.
Когато се ергенеех през 70-те години, аз ходех при два шивача - един за панталони и един за сака. Панталоните си поръчвах в района на Руския паметник, а сака си шиех в едно модно ателие на спирка "Лагера", на булевард "9-септември" (сега Борис 3). Дори летните си панталони шиех на шивач, защото конфекцията беше бедна. Първата конфекция, която понесох бяха дънките - от началото на 70-те се появиха доста прилични български дънки. Към края на 70-те вече редовно си купувах якета, ризи и дънки от ЦУМ.
(в 2010 се появи идеята ЦУМ да бъде направен на Национален Исторически Музей. Идеята е чудесна, защото мястото и сградата са много подходящи. Може да се окаже, че към 2015 ЦУМ ще изчезне и хората ще забравят за него. За всеки случай - ЦУМ значи Централен Универсален Магазин. Сега вече има много молове. Навремето ЦУМ беше единствен.)
Конфекцията се появи масово чак през 80-те години, но много хора продължиха да ходят на шивач и след това. Някои шивашки кооперации прераснаха в модни бутици.
В края на 60-те години се усети влиянието на хипитата и много младежи започнаха да се обличат доста небрежно. После изведнъж се наложиха Чарлстон панталоните - плитки отгоре и широки долу. Момичетатат обичаха да слагат по тях бродерии - цветя, орнаменти, кантове. С течение на времето обаче, бавно но сигурно, широките панталони бяха изместени от дънките-кюнци, прави или леко стеснени. Дънките (джинсите) се промъкнаха в България през 60-те години и отначало бяха забранени - считаха се за "хулиганска" дреха. В един момент започнаха да ги шият за износ и тогава напълно се наложиха. През 70-те години всеки младеж се чувстваше длъжен да ходи с дънки, по възможност - вносни. Много от "вносните" обаче бяха успешна българска имитация. Да се отличат българските Леви Щраус от оригиналните беше почти невъзможно.
През 50-те и 60-те години положението с обувките беше просто - имаше предимно два вида: кожени обувки с гьон за студено време и официални случаи, и платнени гуменки (или кецове) за останалото време. Продаваха се бели и сини гуменки, много рядко - червени. Аз винаги си мечтаех за червени, но ми купуваха бели. Жените носеха също и велурени обувки, някои доста красиви, с различни цветове и дизайн.
Навсякъде имаше обущарски работилнички, дори в битовите комбинати. Там работата не спираше. Най-вече се сменяха изтъркани подметки и се шиеха скъсани и протрити горнища. Правеха се също и обувки по поръчка, по модел от списание. Майка ми си направи обувки по поръчка в една обущарница на Аксаков и тези обувки ги носи близо 20 години.
Така продължи до 70-те години, когато започнаха да произвеждат по-разнообразни подметки и обувките станаха по-евтини, благодарение на синтетиката. Кецовете еволюираха много силно и се появиха удобните универсални обувки от рода на "найки" и "адидас". Това стана в края на 70-те години.
А сега за прическите.
Мъжките бяха доста обикновени, задължително къси коси, като "растеж" се позволяваше единствено нагоре, както се вижда долу на снимките.
 Вълко Червенков, Министър-председател 1950-56
Вълко Червенков, Министър-председател 1950-56
 Апостол Карамитев
Апостол Карамитев
Модата по прическите се налагаше от две места: държавните мъже или киноартистите.
При жените имаше по-голямо разнообразие. Срещаха се плитки, имаше много кокове, а някои жени просто носеха забрадки. Прическата на нашата учителка на тази снимка е доста характерна за 50-те години. Разгледайте женските прически и от другите тогавашни снимки.
През 60-те години женските коси често бяха късо подстригани и приповдигнати. Добър пример за модата тогава намираме в този клип на Лили Иванова
Много интересна беше появата на топираните коси в края на 50-те години и по-късно красиво придружени от късите полички (минижуп). Тази мода дойде в България от западните филми. Младежите бяха замаяни от закачливата французойка Бриджит Бардо и момичетата веднага започнаха да се топират като нея (но само след училище - в класната стая топираните коси и късите поли бяха забранени). По улиците беше пълно с привлекателни топирани млади жени в минижуп и на високи токчета или с ботушки. Златно време!
 Бриджит Бардо
Бриджит Бардо 
 Дороти Провайн (Помните ли филма "Този луд, луд свят"?)
Дороти Провайн (Помните ли филма "Този луд, луд свят"?)
 Невена Коканова
Невена Коканова
 Модата през 60-те години
Модата през 60-те години
И тук един малко хулигански спомен. Както писах по-горе, като деца много играехме на фунийки. Този период добре съвпадна с периода на топираните коси. Случваше се, в разгара на играта да видим на улицата нищо не подозираща топирана "мадама". Играта спираше и я чакахме да поотмине. И тогава в прическата и започваха да кацат фунийки. Ако косата е голяма, силно топирана и "лакирана", жената нищо не усеща и така може да си отмине с фунийките в косата. Обикновено обаче жертвата чуваше нашия спонтанен смях и се попипваше отзад.
Сега, 50 години след тези събития, използвам случая да се извиня на непознатите топирани минувачки по улица Сан-Стефано. Предполагам, че вече не ни се сърдите.
Друга популярна дамска прическа от това време беше "паж" - това е знаменитата прическа на Мирей Матьо.
Мъжете ходеха тогава с обикновени сака и панталони. Сравнително широки, за да са удобни. Жените се обличаха консервативно - рокля, пола, блуза. По-интересните дрехи бяха от преди войната. Ето тука две снимки за илюстрация.
 1953 г. Баща ми и майка ми на разходка с една приятелка
1953 г. Баща ми и майка ми на разходка с една приятелка 1954 г. Тъста ми и тъщата ми (още годеници) отиват на ресторант Ариана
1954 г. Тъста ми и тъщата ми (още годеници) отиват на ресторант АрианаСлед като свърши корейската война в 1953 г. имаше кампания да се изпращат дрехи на братска Корея. Много бях впечатлен, колко много дрехи и обувки бяха събрани, при това съвсем доброволно. Това не бяха нови дрехи, разбира се. Майка ми напълни две кошници с плетени жилетки (от баба ми), ризи, панталони, рокли - всичките поизносени, но изпрани, изгладени, прилежно сгънати. Те бяха изпратени и раздадени безплатно. Бедна България намери дрехи в този момент дори за Корея.
Нови по-стилни дрехи се появиха кък края на 50-те години. Конфекцията беше предимно ризи, пижами, блузи. Конфекция на горни дрехи почти нямаше. Появиха се обаче много шивашки кооперации. Хората си купуваха плат и го носеха на шивач. За костюм се купуваше шевиот, габардин, за палто - шаяк. Популярни бяха басмата и поплинът. Имаше още тафта, марокен, жарсе, ламе. Майка ми много харесваше "шлиферния плат" - имаше такъв плат, и ми шиеше почти всичко от него.
Имаше много магазини за платове и там изборът беше приличен. Пълно беше както с евтини, така и с доста скъпички вносни платове - памучни, вълнени, изкуствени в разнообразни десени. Модел и кройка чивек си избираше от разни списания - по ателиетата стояха купчини Прамо и Бурда, сядаш и си избираш. Друг вариант беше да обясниш на шивача какво горе-долу искаш и той вече си знаеше работата.
Като си шиеш дреха, процедурата беше следната: първо питаш в магазина колко плат ще ти трябва, примерно, за сако. Продавачката те оглежда и казва "метър и половина". Носиш плата в ателието и там шивача ти взима мярка. След седмица ходиш на първа проба, след още седмица - на втора проба. Ден-два след втората проба сакото е готово, обличаш го и се въртиш пред огледалото колкото си искаш. Така ставаха тези работи. В ателиетата ходеха всички и цените бяха народни. На същия принцип работят и днешните бутици, но скубят здраво, защото са само за богати хора.
Наред с ателиетата работеха и частници, шиеха в къщи. Цените бяха същите.
Един вълнен панталон през 70-те години ми излизаше към 40-50 лева (плат и шев). От шлиферен плат - 30 лв. Хубаво сако от качествен плат беше около 70 лева. Най-скъпата ми дреха от това време беше един красив светло-бежав лоден за 120 лева. С около 250 лева месечен доход успявах да се обличам сравнително прилично. В началото на 80-те години си уших зимен панталон от един много приятен и здрав италиански вълнен плат. После този панталон го нарекох "стоманения" - отказваше да се мачка и къса. След десет години го изоставих в отлично състояние не за друго, а защото вече ми беше тесен.
Когато се ергенеех през 70-те години, аз ходех при два шивача - един за панталони и един за сака. Панталоните си поръчвах в района на Руския паметник, а сака си шиех в едно модно ателие на спирка "Лагера", на булевард "9-септември" (сега Борис 3). Дори летните си панталони шиех на шивач, защото конфекцията беше бедна. Първата конфекция, която понесох бяха дънките - от началото на 70-те се появиха доста прилични български дънки. Към края на 70-те вече редовно си купувах якета, ризи и дънки от ЦУМ.
(в 2010 се появи идеята ЦУМ да бъде направен на Национален Исторически Музей. Идеята е чудесна, защото мястото и сградата са много подходящи. Може да се окаже, че към 2015 ЦУМ ще изчезне и хората ще забравят за него. За всеки случай - ЦУМ значи Централен Универсален Магазин. Сега вече има много молове. Навремето ЦУМ беше единствен.)
Конфекцията се появи масово чак през 80-те години, но много хора продължиха да ходят на шивач и след това. Някои шивашки кооперации прераснаха в модни бутици.
В края на 60-те години се усети влиянието на хипитата и много младежи започнаха да се обличат доста небрежно. После изведнъж се наложиха Чарлстон панталоните - плитки отгоре и широки долу. Момичетатат обичаха да слагат по тях бродерии - цветя, орнаменти, кантове. С течение на времето обаче, бавно но сигурно, широките панталони бяха изместени от дънките-кюнци, прави или леко стеснени. Дънките (джинсите) се промъкнаха в България през 60-те години и отначало бяха забранени - считаха се за "хулиганска" дреха. В един момент започнаха да ги шият за износ и тогава напълно се наложиха. През 70-те години всеки младеж се чувстваше длъжен да ходи с дънки, по възможност - вносни. Много от "вносните" обаче бяха успешна българска имитация. Да се отличат българските Леви Щраус от оригиналните беше почти невъзможно.
През 50-те и 60-те години положението с обувките беше просто - имаше предимно два вида: кожени обувки с гьон за студено време и официални случаи, и платнени гуменки (или кецове) за останалото време. Продаваха се бели и сини гуменки, много рядко - червени. Аз винаги си мечтаех за червени, но ми купуваха бели. Жените носеха също и велурени обувки, някои доста красиви, с различни цветове и дизайн.
Навсякъде имаше обущарски работилнички, дори в битовите комбинати. Там работата не спираше. Най-вече се сменяха изтъркани подметки и се шиеха скъсани и протрити горнища. Правеха се също и обувки по поръчка, по модел от списание. Майка ми си направи обувки по поръчка в една обущарница на Аксаков и тези обувки ги носи близо 20 години.
Така продължи до 70-те години, когато започнаха да произвеждат по-разнообразни подметки и обувките станаха по-евтини, благодарение на синтетиката. Кецовете еволюираха много силно и се появиха удобните универсални обувки от рода на "найки" и "адидас". Това стана в края на 70-те години.
А сега за прическите.
Мъжките бяха доста обикновени, задължително къси коси, като "растеж" се позволяваше единствено нагоре, както се вижда долу на снимките.
 Вълко Червенков, Министър-председател 1950-56
Вълко Червенков, Министър-председател 1950-56 Апостол Карамитев
Апостол КарамитевМодата по прическите се налагаше от две места: държавните мъже или киноартистите.
При жените имаше по-голямо разнообразие. Срещаха се плитки, имаше много кокове, а някои жени просто носеха забрадки. Прическата на нашата учителка на тази снимка е доста характерна за 50-те години. Разгледайте женските прически и от другите тогавашни снимки.
През 60-те години женските коси често бяха късо подстригани и приповдигнати. Добър пример за модата тогава намираме в този клип на Лили Иванова
Много интересна беше появата на топираните коси в края на 50-те години и по-късно красиво придружени от късите полички (минижуп). Тази мода дойде в България от западните филми. Младежите бяха замаяни от закачливата французойка Бриджит Бардо и момичетата веднага започнаха да се топират като нея (но само след училище - в класната стая топираните коси и късите поли бяха забранени). По улиците беше пълно с привлекателни топирани млади жени в минижуп и на високи токчета или с ботушки. Златно време!
 Бриджит Бардо
Бриджит Бардо  Дороти Провайн (Помните ли филма "Този луд, луд свят"?)
Дороти Провайн (Помните ли филма "Този луд, луд свят"?) Невена Коканова
Невена Коканова Модата през 60-те години
Модата през 60-те годиниИ тук един малко хулигански спомен. Както писах по-горе, като деца много играехме на фунийки. Този период добре съвпадна с периода на топираните коси. Случваше се, в разгара на играта да видим на улицата нищо не подозираща топирана "мадама". Играта спираше и я чакахме да поотмине. И тогава в прическата и започваха да кацат фунийки. Ако косата е голяма, силно топирана и "лакирана", жената нищо не усеща и така може да си отмине с фунийките в косата. Обикновено обаче жертвата чуваше нашия спонтанен смях и се попипваше отзад.
Сега, 50 години след тези събития, използвам случая да се извиня на непознатите топирани минувачки по улица Сан-Стефано. Предполагам, че вече не ни се сърдите.
Друга популярна дамска прическа от това време беше "паж" - това е знаменитата прическа на Мирей Матьо.
 
